تحلیل عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری فیلم کالت ایرانی

0 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
  • {{value}}
کمی صبر کنید...
زمان برگزاری دوره
شنبه 26 آذر 96، 2 تا 4 عصر
طول دوره
2 ساعت
تعداد جلسات دوره
1 جلسه 2 ساعته
استاد دوره
-
موسسه همکار
مدرسه ملی سینما
وضعیت مدرک
بدون مدرک
وضعیت دوره
برگزار شده
نوع دوره
آنلاین

نشست‌‌های تخصصی ارائه گزارشی از پایان‌نامه‌های سینمای در دانشگاه‌های کشور، هر هفته از سوی مدرسه ملی سینمای ایران برگزار می‌شود. این نشست‌ها شنبه‌ها، ساعت 14 تا 16 در محل این و بطور همزمان در آکادمی چهل به صورت آنلاین پخش می‌شود.

این نشست:

  • رساله: رساله دکتری رشته پژوهش هنر
  • عنوان: تحلیل عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری فیلم کالت ایرانی
  • پژوهشگر: دکتر فرنام مرادی نژاد
  • اساتید راهنما: دکتر مرضیه پیراوی ونک، دکتر احمد الستی
  • دانشگاه: دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده مطالعات عالی پژوهش‌هاس هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر

چکیده:

بحث سینما و فیلم کالت را می توان به نظریة «فیلم به مثابه امری پرستیدنی و آئینی» تعبیر کرد. اینکه یک فیلم چگونه برای خود پیروانی دست و پا می‌کند و سینه‌چاکان و هوادارانی پیدا می‌کند که گویی مسحور و بندة تصاویر و دیالوگ‌ها و کاراکترهای یک جهان ساختگی می‌شوند. مسألة اصلی این رساله اما بخشی از فیلم‌هایی از تاریخ سینمای ایران است که بنا به اجماع حداکثری و نظر منتقدان سینمایی دربارة موضوعی حداقلی و گروه‌های هواداران آنها کالت خوانده می‌شوند. کالت‌های به اصطلاح ایرانی طبعاً شباهت‌هایی با کالت‌های جهانی دارند؛ امّا مسألة اصلی تفاوت آنها با نمونه‌هایی است که حتی در قاره آسیا به عنوان کالت خوانده می‌شوند. از مدخل مرورِ پیشینة مطالعات سینمای کالت در جهان به مسألة «فیلم کالت در سینمای ایران» و تفاوت‌ها و هم‌پوشانی‌ها با حوزة بالادست خود یعنی سینمای جهان پرداخته می‌شود. مسألة اصلی این است که آنچه ما درایران کالت می‌نامیم دقیقاً چیست و قُرب و بُعد آن با کالت‌های جهانی به چه میزان است و عوامل و زمینه‌های مؤثّر در شکل‌گیری و کالت شدن آنها چه بوده‌اند. پرسشی که دربارة مصادیق کالت ایرانی مطرح می‌شود، این است که تماشاگران و منتقدان و سینماگران ایرانی که با هواداری‌هایشان فیلم‌هایی را در مقاطع مختلف تاریخ سینمای ایران کالت می‌کنند، چه در هستی‌شناسی این فیلم‌ها یافته‌اند و خود به عنوان کالتیست چه مشخصات رفتارشناسانه/ هویتی/ بوم‌شناسانه‌ای دارند. جنسیت، نژاد، سن و نسل، موقعیت اجتماعی, تحصیلات، جایگاه اقتصادی و متغیرهایی از این دست، طبعاً در همة مطالعات مخاطب‌شناسی فیلم کالت مورد بررسی قرار می‌گیرند. دربارة خود متن یا فیلم نیز تحلیل محتوا و هرمنوتیک و نمونه‌کاوی‌های منتقدان و اظهارات کالتیست‌ها در مدلی که «مشاهده‌گر/ مشارکت‌کننده» خوانده می‌شود، بیش از مطالعات شکل‌گرایانه و زیباشناسانه مورد توجه بوده است. مسألة فیلم کالت اما بدون توجه به جایگاه و اندازه و قدرت جریان اصلی و فرهنگ غالب در مقاطع مختلف تاریخی ایران پاسخ درخوری نخواهد یافت. امری که می‌تواند خود پژوهشی دیگر را رقم بزند و در این رساله تنها اشاراتی به آن شده است.

دانشجویان رشته سینما و علاقه‌مندان به این حوزه

از امتیازات ثبت نام در این نشست‌ها برای علاقمندان به سینما می‌توان اشاره داشت به:

  1. امکان ثبت نام رایگان
  2. امکان حضور از هر مکانی در نشست مورد نظر.
  3. امکان پرسش و پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...