آشنایی با دیوان کیفری بین‌المللی - دوره مقدماتی

50,000 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
  • {{value}}
کمی صبر کنید...
زمان برگزاری دوره
دوشنبه 30 بهمن 96، 6 تا 8 شب
طول دوره
2 ساعت
تعداد جلسات دوره
1 جلسه 2 ساعته
استاد دوره
محمد هادی ذاکرحسین
موسسه همکار
مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران، مؤسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم شناسی دانشگاه تهران
وضعیت مدرک
اعطای مدرک
وضعیت دوره
برگزار شده
نوع دوره
آنلاین

«دیوان کیفری بین‌المللی» (به اختصار دیوان) اولین و تنها محکمه دائمی بین المللی است که برای پایان بخشیدن به «بی کیفرمانی» مرتکبان شدیدترین جرایم بین المللی مورد نگرانی جامعه جهانی یعنی جرم نابودی سازی جمعی (نسل کشی)، جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی و جرم تجاوز نظامی تاسیس شده است. امروزه دیوان به عنوان مهمترین کنشگر بین المللی در توسعه «عدالت کیفری جهانی» و صدا بخشیدن به قربانیان بی صدای جرایم بین المللی ایفای نقش می کند. این سازمان بین المللی که در لاهه هلند مستقر است، مستقل از «سازمان ملل متحد» بوده و برخلاف دادگاه های موردی پیش از خود، بخشی از مجموعه ملل متحد محسوب نمی شود. 


سند موسس دیوان موسوم به «اساسنامه رم» در هفدهم جولای ۱۹۹۸ میلادی به تأیید نمایندگان ۱۲۰ دولت رسید و از اول جولای ۲۰۰۲ میلادی لازم الاجرا گردید. تعداد اعضای دیوان تا سال ۲۰۱۸ میلادی  و با احتساب خروج دولت «بوروندی» از عضویت دیوان، به ۱۲۳ دولت رسیده ‌است. کشورهایی از جمله «جمهوری اسلامی ایران» نیز اساسنامه رم را امضا کرده‌ اما آن را هنوز به تصویب مجالس قانون‌گذاری خود نرسانده‌اند.


دیوان تاکنون «تحقیقات» خود را نسبت به یازده وضعیت آغاز کرده است که عمده آنها بحران‌های داخل در قاره آفریقا می‌باشد. همین امر، دیوان را در مظان اتهام «سوگیری» نسبت به آفریقا قرار داده است. لیکن، در کنار این وضعیت‌ها، قضایای دیگری نیز در حال «ارزیابی مقدماتی» از سوی دادستان دیوان است که برخی از آنها مشتمل بر جرایم ارتکابی از سوی قدرت‌ها نیز می‌باشد مانند وضعیت افغانستان (مشتمل بر جرایم نیروهای ایالات متحده)، وضعیت عراق (شامل جرایم جنگی نیروهای بریتانیایی) و وضعیت فلسطین. واقعیتی که در فهم و ارزیابی دقیق دیوان می‌بایست مورد لحاظ واقع شود.


بنای دیوان کیفری بین المللی بر مبنا اصل «صلاحیت تکمیلی» استوار است که بر اساس آن اولویت در تعقیب جرایم بین المللی با دولت‌هاست و دیوان تنها در صورت عدم اقدام، فقدان تمایل و یا ناتوانی دولت‌ها به عنوان«چاره آخر» و مکمل دولت‌ها، و نه جایگزین آنها، ورود خواهد نمود. البته نقش نظارتی و مدیریتی دیوان در هنگام اقدام دولت‌ها پابرجا خواهد ماند و همین امر زمینه جهانی سازی برخی از هنجارها از طریق دیوان را فراهم می‌کند.


اهمیت فزاینده دیوان در جهانی سازی عدالت کیفری و تاثیرات ان بر نظام های حقوقی ملی از یکسو و ورود دیوان به منطقه ای که ایران در آن حضور دارد و از دیرباز آبستن تنش ها و مخاصمات پرشماری بوده است از سوی دیگر، ضرورت آشنایی بیشتر نسبت با این نهاد بین المللی که با ادبار برخی قدرت های جنگ افروز هم روبرو شده است را دوچندان می سازد. کنشگری در حوزه عدالت کیفری بین المللی به خصوص برای ایران که در دوران تصمیم گیری نسبت به پیوستن یا نپیوستن به دیوان می باشد، نیازمند دانش افزایی نسبت به ظرفیت های این سازمان بین المللی می باشد. امروزه دیوان پارکه ای از پیکره نظم و نظام جهانی است که البته مستقل تر از سایر مکانیسم های بین المللی در تحقق عدالت کیفری عمل می نماید و نادیده انگاشتن ان هم فرصت سوزی است و هم می تواند آسیب رسان باشد.

با رصد این نیازمندی‌ها، این دوره آموزشی که نخستین تجربه آموزش دیوان به زبان فارسی است مترصد شناساندن قانون، رویه و خط مشی‌های دیوان می‌باشد تا با ارائه تصویری از کارکردها و حوزه اختیارات دیوان، در تعدیل انتظارات و تصحیح بدفهمی ها نسبت به آن با هدف فراهم کردن یک ارزیابی دقیق، موثر واقع شود. در این دوره سعی بر آن است تا در کنار رویکرد نظری به دیوان، مهمترین رویه ها و پرونده ها و قضایای مطروحه در دیوان نیز مورد بررسی واقع شوند تا دیوان در مقام عمل و دیوان آنگونه که هست نیز مورد شناخت واقع شود. آشکار است که شناخت کامل دیوان و تعمیق دانش آن نیازمند استمرار آموزشی است که این دوره نقطه شروعی برای آن خواهد بود. 

سایت دیوان: https://www.icc-cpi.int

  1. تاریخچه تاسیس دیوان
  2. ارگان های دیوان
  3. مرزهای صلاحیتی دیوان
  4. مصونیت ها در دیوان
  5. جرایم در دیوان
  6. گزینش گری و آیین انتخاب وضعیت ها در دیوان
  7. آیین  دادرسی در دیوان
  8. مدل های مسوولیت کیفری در دیوان
  9. نظام مجازات و جبران خسارت در دیوان
  10. مهمترین پرونده ها و وضعیت های مطروحه در دیوان
  • دانشجویان و پژوهشگران رشته حقوق و علوم سياسي
  • کارشناسان روابط بین الملل
  • صدور گواهی شرکت در دوره از سوی آکادمی چهل و مؤسسه جرم شناسی دانشگاه تهران 
  • دسترسی به برنامه ضبط شده دوره به مدت یک هفته پس از برگزاری جلسه (مختص شرکت کنندگان در دوره)

به شرکت کنندگان جهت آمادگی بیشتر برای حضور در دوره توصیه می شود که کتاب «راهنمای دیوان کیفری بین المللی» تالیف مدرس دوره را تهیه و مطالعه کنند. جهت تهیه کتاب اینجا را کلیک کنید.

سوابق آموزشي:

  •  دکترای حقوق کیفری بین‌المللی از دانشگاه تیلبرگ هلند
  •  انجام فرصت مطالعاتی در  دانشگاه‌های میدلسکس لندن، گالوی ایرلند، UCLA آمریکا و مؤسسه مکس پلانک آلمان
  •  شرکت در  دوره آموزشی دیوان کیفری بین‌المللی مرکز ایرلندی حقوق بشر دانشگاه گالوی
  •  شرکت  دوره آموزشی حقوق کیفری بین‌المللی سالزبورگ اطریش

سوابق كاري:

  • مدرس حقوق کیفری بین المللی در دانشگاه تیلبرگ هلند
  •  کارآموز واحد مشاوران حقوقی دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی  مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران
  • عضو فهرست "دستیاران وکلای" دیوان کیفری بین المللی

تأليفات:

  دارای تالیفات پرشمار به زبان فارسی و انگلیسی درباره دیوان کیفری بین المللی مانند :

  •  Situation Selection Regime at the International Criminal Court (Law, Policy, Practice), UK: Intersentia, 2017
  •   To Bury a Situation Alive- the Situation of ISIS Before the ICC, International Criminal Law Review, 2016 
  • Diverse Approaches to in Absentia Trial in International Criminal   Law, Criminal Law Forum, 2015 (joint article with Dr de Brouwer

 برای دیدن رزومه کامل اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...